Åbner igen 10:00
Køb billet

Oplev hvordan børn og unge gik i skole, legede og arbejdede engang

Undervisningen i vores forløb for børn med særlige behov bygger på specialpædagogiske metoder og Den Gamle Bys museumspædagogik. Der er ikke alders- eller klassetrin på de enkelte forløb, da vores gæster kan vælge ud fra interesser og funktionsniveau. På forløbene tager vi hensyn til den enkeltes egne erfaringer, viden, fantasi og dagsform. 

Bestil i god tid. Så I kan forberede jer på besøget og arbejde med den forberedelsespakke, vi sender til jer.

Kontakt os hvis du er usikker på, om din gruppe eller enkelte personer kan deltage på grund af fysiske eller psykiske vanskeligheder. Vi forsøger altid at finde en model, hvor alle kan være med.

Alle forløb for børn og unge med særlige behov varer 2 timer og koster 1.300,- inklusiv moms.

Det siger lærerne
  • "Vi ser elever, der sjældent taler og interagerer med kammerater. I Den Gamle By ændrer de pludselig personlighed, bliver aktive og kommer i dialog med andre." Ingelise Kamronn, speciallærer Stensagerskolen, Aarhus.
  • "Forandringen var essentiel. At gå nutiden til 1864 var en stor øjenåbner for børnene. Tøjet og skuespillet gjorde børnene stolte af deres dag og deres egen indsats. Kravene passede perfekt til børnene." Pernille Dam, speciallærer Broskolen, Korsør.
  • "Den læring eleverne har haft af besøget i Den Gamle By har lagret sig bedre, end hvis de havde hørt om det samme i et klasselokale." Torben Lassen, speciallærer Langagerskolen, Aarhus.
Museumsundervisning for børn med særlige behov

Den Gamle By har siden 2011 arbejdet målrettet med undervisningstilbud for specialskoler og klasser. Resultatet er en lang række varierede specialforløb, der i dag giver elever i specialregi samme mulighed som andre for oplevelse og læring på museet. 

Den Gamle By har fra 2014–2016 medvirket på konsulentbasis i et landsdækkende samarbejde med seks andre museer i projekt "Museumsundervisning for børn med særlige behov." I forlængelse af udviklingsarbejdet er der udgivet en best practice publication med blandt andet udvalgte cases, anbefalinger og læringsteoretiske refleksioner.

Hent publikationen