Åbner igen 10:00
Køb billet

VM i sejlsport og kapsejlads i 1866

Hempel VM i Sejlsport Aarhus 2018 er netop afsluttet. Det var to gode uger med masser af liv, vigør og sejlere fra hele verden på Aarhus Ø og Aarhus Bugt. Status på VM blev, at den danske sejler Anne-Marie Rindom hev en bronzemedalje hjem i Laser Radial bådklassen.

Men det er langt fra første gang, at internationale kapsejladser finder sted på vandet ud for Aarhus. Faktisk trækker sporten tråde helt tilbage til 1866 her i byen. Danmarks første internationale kapsejlads fandt nemlig sted lige her i Aarhus. Den blev afholdt den 29. august 1866. Det er samtidig også den første kapsejlads i Aarhus, vi kender til.

Komiteen bag kapsejladsen lod følgende invitation udsende i aviserne:Fartøjer fra England, Danmark og Norge deltog i kapsejladsen. Svenskerne var også indbudt, men de ankom aldrig. Den danske kutter “Caroline” vandt foran den norske skonnert “Viking”. En af arrangørerne bag kapsejladsen var Overingeniør Frederick James Rowan. Han spiller en nøglerolle ved denne første aarhusianske kapsejlads – og det er blandt andet også på grund af ham, at kapsejladsen kan kalde sig international.

Illustration af den første internationale kapsejlads i Aarhus i 1866. Lavet af Carl Baagø

Frivillig i Den Gamle By og jernbanehistoriker Asger Christiansen vidste, at der var en forbindelse mellem englændere, som var i Danmark i forbindelse med anlæggelsen af jernbanen i Jylland, og de første kapsejladser i Aarhus.

Sammen gik vi på opdagelse i gamle aviser og bøger og fandt, at navnlig tre englændere; brødrene Frederick James Rowan og Robert Rowan samt William Angel Scott, har en finger med i spillet omkring de tidlige aarhusianske kapsejladser. Alle tre var ansat ved det engelske entrepenørkonsortium Peto, Brassey and Betts, som anlagde de første jernbanestrækninger i Jylland.

Billede af Overingeniør Frederick James Rowan. Medarrangør af de første kapsejladser i Aarhus

I perioden 1860-1869 anlægger Peto, Brassey and Betts jernbanestrækninger på Jylland og Fyn. Knap 500 km strækning i alt. De har en lille enklave af engelske ansatte med, som i samme periode bosætter sig rundt om i landet. F. J. Rowan bosætter sig lidt uden for Randers og W. A. Scott nede omkring Kolding. De har naturligvis taget nogle af deres fritidsinteresser med sig fra England, så når de ikke lige bygger jernbane vil de for eksempel meget gerne ud og sejle.

Faktisk er en af Rowan brødrende og W. A. Scott tilstede i Nyborg, da en kapsejlads finder sted her blot et par måneder før den første i Aarhus. Men her får de ikke lov at sejle med. Det er kun fartøjer under dansk flag, som må deltage. Kapsejladsen i Nyborg er faktisk begyndelsen på en gylden tid for kapsejladser i Danmark. Den har til formål at fremme interessen for sejlsport og sejlads. Men her er det altså kun danske fartøjer, som må sejle med.

Det har uden tvivl været afgørende for, at englænderne går sammen med det bedre borgerskab i Aarhus og får arrangeret en kapsejlads her i byen. Som medarrangør er de med til at bestemme, at “hvert Flag har adgang”, som der står i aviserne. Og da både engelske, danske og norske fartøjer dyster med i kapsejladsen får Aarhus dermed sin allerførste kapsejlads og Danmark sin første internationale kapsejlads.

Illustration fra Kapsejladsen på Aarhus Bugt i 1866. Lavet af Carl Baagø

Året efter i 1867 er der igen kapsejlads på Aarhus Bugt. Det er de samme initiativtagere, som fra året før. Derfor er dette også en international kapsejlads. Men så allerede fra 1868 forsvinder det internationale. Nu er det Dansk Forening for Lystseilads som arrangerer kapsejladserne i Danmark – nu kun for fartøjer under dansk flag.

 

Indlæg i Ikke kategoriseret af Christian Rasmussen. Bogmærk permalink.