Åbent i dag 10:00-16:00
Køb billet

Historisk retssag fra 1813 danner grundlag for forløbet

Målgruppe: 9.-10 klasse + ungdomsuddannelser
Varighed: 2 timer
Fag: historie, samfundsfag, religion og dansk samt teater i undervisningen/dilemmabaseret undervisning
Pris: 2.500,-

Året er 1813. En tredjedel af byen er nedbrændt og en pige på bare 18 år bliver fundet skyldig og fremstillet i forhør. Forhøret og domsafsigelsen er omdrejningspunktet i et skuespil om en historisk retssag, hvor eleverne inddrages og agerer domsmænd.

Eleverne skal undervejs tage stilling til dilemmaet om, hvor vidt kvinden skal henrettes eller om der er formidlende omstændigheder? De kommer tæt på historien og får indblik i livet og samfundet i 1800-tallet på en måde, som engagerer følelserne og sætter gang i etiske overvejelser.

Som optakt til retssagen får eleverne en introduktion til museet og tiden i Danmark i starten af 1800-tallet.

Retssagen foregår i Herredsfogedens hjem, og i grupper skal eleverne, i rollen som domsmænd, diskutere den skyldiges sag, fremsige og begrunde deres dom over hende.

Efter domsafsigelsen afsløres hvordan den historiske dom fra sagen forløb i virkeligheden, og eleverne hører fortællingen om hvad der efterfølgende skete med den kriminelle pige.

Forløbet afrundes med refleksioner og diskussioner om temaer og problematikker om samfundets værdier. Temaer som hævn, straf, retfærdighed, demokrati, enevælde og forskelle og ligheder i samfundet dengang, i dag og i fremtiden.

Praktisk information

Kontakt os på e-mail

Ring til os hverdage 10-17

Formål
  • Eleverne får indblik i 1800-tallets levevilkår og samfund.
  • Eleverne oplever, hvordan en sag som denne trækker spor ind i nutidens syn på retssamfundet.
  • Eleverne erkender, hvordan de, gennem deres medvirken i sagen, er med til at sætte normer og påvirker sagens udfald og således former fremtiden.
  • Eleverne kan overføre deres erfaringer fra dilemmaforløbet til tanker og handlinger i nutidens demokratiske samfund.