Museologi
Med museologiforløbet får eleverne indsigt i, hvordan man kan formidle historien på et museum og hvorfor den formidles, som man gør i Den Gamle By.

Forløbet indeholder arbejde med museumshistorie og -formidling gennem spørgsmål som:
- Hvorfor ser Den Gamle By ud som den gør?
- Hvilke formidlingsformer bruges for at gøre historien nærværende?
- Hvordan indsamles museumsgenstande, hvilke indsamles og hvilke genstande viser vores kulturarv?
- Hvad er kulturarv for eleverne?
Forløbet skærper elevernes evne til at afkode og forstå de mange elementer, som Den Gamle By er sammensat af. Selvom forløbet er udviklet med afsæt i Den Gamle By, er indholdet af generel karakter, og det kan oplagt anvendes som optakt til studiebesøg på andre museer.
Besøget i Den Gamle By
Oplæg med power point om Den Gamle Bys historie og formidlingsformer.
- Elevopgave: Tage billeder af udstillinger, så de didaktiske, affektive og æstetiske udstillingsprincipper er repræsenteret.
- Rundvisning i Musæum 1927, det typiske provinsmuseum.
- Oplæg med power point om Den Moderne By, om indsamling af genstande og om kulturarv.
- Diskussion og spørgsmål i plenum.
Fag i gymnasiet
Henvender sig til fagene dansk, historie, almen studieforberedelse og historie-dansk opgaven.
Op til 30 elever.
Pris og varighed
Forløbet varer 3 timer (2 moduler) og tilbydes fra påske til medio november.
Pris per klasse for oplæg, rundvisning og workshop: 1.200 kroner + entré.
Elever på HF-enkeltfag, VUC, gymnasial supplering og lignende får 50 procents rabat på entréprisen.
Studerende ved højskoler og andre ikke-kompetencegivende uddannelser får 20 procents rabat på entré prisen.
Elever på ungdomsuddannelserne på gymnasietrin har fri entré.
Museologi- og Historieforløbet kan knyttes sammen. I så fald har undervisningsafdelingen forslag til opgaver, fremstilling af plancher, udstilling og diskussionsemner. Kontakt museet.