opener
Plakaten fra Shell er et af flere eksempler på sammensmeltningen af kunst og reklame.

Ny udstilling i Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By 

Åbner lørdag 3.oktober

Kendt er London Undergrounds røde logo og nutidens reklameplakater på perroner og stationer i den britiske hovedstad. Mindre kendt er historien om den britiske designbevægelse, der efter 1. Verdenskrig gjorde plakaten til sin tids mest populære reklameform, et folkekært samlerobjekt og det sted i kunsten, hvor engelsk modernisme fandt sit skarpeste udtryk.

Den historie fortælles nu i en udstilling på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By.

Opfindsomhed og håndværk
'Spot on! Engelske plakater fra mellemkrigsårene' viser plakater, der banede vej for et kunstnerisk nybrud i britisk grafisk design og europæisk designtænkning, en hyldest til den engelske plakat i sine heydays.

Den nye modernistiske reklameplakat satte funktion og effekt højest. Samtidigt gjorde den plakaten til scene for kunstnerisk opfindsomhed, gennemført håndværk og en ny målrettet professionalisme. 

Reklameplakaterne præsenteres i en totalscenografi af plakattårne, der gennembryder museet i sin fulde højde. Installationen mimer den tilfældighed, som er plakatens urbane vilkår: At kappes med andre plakater, reklamer, skilte og trafik og være et billede, der altid ses i farten, midt i ræset. 

Kunstnere skaber reklameplakater
Til udstillingen er indlånt fotografier fra London Transport Museums store film- og fotoarkiv; og et afsnit sætter spot på Abram Games, en af Storbritanniens mest populære og produktive plakatdesignere, hvis liv og værk i dag er kendt og respekteret verden over.

I et tårn ses plakater fra olieselskabet Shell, som demonstrerer partnerskabet mellem kunst og reklame: Shell ansatte i mellemkrigsårene kunstnere og grafiske designere til at skabe storstilede reklamekampagner, som skulle fremme bilismen og en moderne livstil. 

Dertil har Dansk Plakatmuseum udvalgt plakater fra egen samling – værker, der afspejler danske samleres interesse for engelsk brugsgrafik fra midten af det 20. Århundrede. 

Blandt de repræsenterede designere er E. McKnight Kauffer, Barnett Freedman, Austin Cooper, Man Ray, Tom Purvis, Hans Schleger, Paul Nash og John Armstrong.  

Udstillingen og installationen er tilrettelagt af designeren Michael Jensen og designforskeren, lektor, ph.d. Line Hjorth Christensen.

I 2013 udgav Line Hjorth Christensen bogen Plakatbevægelsen – en britisk designfront i mellemkrigsårene med layout af Michael Jensen (Museum Tusculanum Press, 2013). Bogen kan købes i Den Gamle By eller rekvireres til presseformål ved henvendelse til Dansk Plakatmuseums leder, Elsebeth Aasted Schanz eller til Line Hjorth Christensen.

Gæster får en gratis udstillingsplakat med hjem.

Kontakt

Leder af Dansk Plakatmuseum Elsebeth Aasted Schanz tlf. 41850783

Line Hjorth Christensen lhc@hum.ku.dk

Udstillingen er støttet af:

Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Grosserer L.F. Foghts Fond , Frimodt-Heineke Fonden, Narayana Press, London Transport Museum, Shell  Heritage Art Collection, The National Motor Museum Trust , The Estate of Abram Games og Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.

Gæster i udstillingen kan få denne gratis plakat med hjem.