Forfatteren Annette Hoff med tekrus i 1970'erne. Illustration fra Den Danske Tehistorie.

Hvorfor rører vi rundt i kaffen med en teske?

Og hvorfor er Danmark blevet en nation af kaffedrikkere, når landet i 1700-årene var et udpræget tedrikkerland?

Det er sådanne spørgsmål, man kan få svar på i to nye bøger, Den Danske Tehistorie og Den Danske Kaffehistorie, der udkommer 1. oktober.

Det er første gang, det er lykkedes via danske kilder at samle og afdække historien om de drikke, der for altid har forvandlet vores sociale liv og samværsformer. På mere end 700 rigt illustrerede sider fortælles kulturhistorien om de to mest udbredte nydelsesmidler.

Forskningen strækker sig fra 1660 til nutiden

Bøgerne er de to første resultater af Den Gamle Bys store forskningsprojekt om Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie. Et bind om Den Danske Chokoladehistorie er planlagt til at udkomme i foråret 2016.

Seniorforsker i Den Gamle By, dr.phil. Annette Hoff står bag og har gravet dybt i arkivernes og museernes samlinger for at finde og dokumentere hele den levende historie fra 1660 og helt op vor egen tids mikrokafferisterier, tesaloner og kaffebarer.

Bøgerne udgives i samarbejde med tidsskriftet Skalks forlag Wormianum.

Kaffe og te er nydelse, vane og identitet

Vi skænker op hver eneste dag – til os selv, familie, kolleger, venner – og vi gør det på næsten alle tider af døgnet.

”Nydelsesmidlerne styrer vores måde at omgås andre mennesker på og viser vores sociale status, vores identitet. Men især kaffe er også klangbund for en rolig hyggestund eller ved seriøse forhandlinger”, siger forfatteren Annette Hoff.

Med disse to bøger kan vi forstå de historiske rødder bag hverdagens kaffe- og tedrikning, og talrige personlige familiefortællinger sikrer nære hverdagsbeskrivelser med de varme drikke fra alle sociale lag gennem århundrederne.

”Det har slået mig, at kaffe- og tedrikning helt fra begyndelsen og stadig i vor tid bruges til at signalere, hvem vi er. Det er ikke ligegyldigt, hvilken kaffebar eller tesalon man bliver set på, og det giver status at købe det helt rigtige kaffegrej eller eksklusive teer og kaffebønner. Og sådan har det været helt tilbage i 1700-årene,” siger Annette Hoff.

En ny slags Danmarkshistorie med kaffe og te som følgesvend

Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie giver et enestående indblik i danskernes hverdagsliv med vores uundværlige nydelsesmidler: kaffe og te.

”Det er en ny slags Danmarkshistorie, hvor vi følger danskernes liv gennem krig og fred, fattigdom og velstand, arbejdsliv, ungdomsoprør og fritid. Og med på den lange rejse er hele tiden teen og kaffen”, siger Annette Hoff, der undervejs i forskningen stødte på en guldåre af kilder på Rigsarkivet.

Ideen til projektet opstod, da Annette Hoff fandt en ikke tidligere åbnet pakke på Rigsarkivet: ”Det var ligesom at vinde i lotteriet. Tænk, at jeg var den heldige, der fandt den store kildesamling i Rigsarkivet. Nu kan jeg fortælle om hver eneste dansk by, hvor man kunne købe sin kaffe og te i Danmark i 1700-årene. Det anede vi ikke noget om før”, siger hun.

Om forfatteren

Annette Hoff, født 1955, er historiker, dr. phil. og seniorforsker i Den Gamle By. Hun har været ansat i museumsverdenen siden 1982 og har udgivet en række bøger om landbo-, købstads- og herregårdshistorie.

Fakta om bøgerne

▪ Den Danske Tehistorie og Den Danske Kaffehistorie, seriens to første bind, udkommer den 1. oktober 2015.

▪ Bøgerne er på henholdsvis 360 og 349 velillustrerede sider i et moderne og stilsikkert layout med fast bind.

▪ Flere end 500 farvebilleder illustrerer kaffe- og tehistoriens gang, og man kan følge udviklingen af kopper, kander, te- og kaffemaskiner helt op til i dag.

▪ Seriens tredje bind, Den Danske Chokoladehistorie, udkommer i foråret 2016.

Bøgerne kan købes af gæster i Den Gamle By og hos alle danske boghandlere. Vejledende pris 288 kroner per bind.

Det er Augustinus Fonden, Farumgaard-Fonden, Møllerens Fond, Bodil Christiane Kolding Sneums Fond og Vilhelm Kiers Fond, der generøst har støttet projektet.

Barista Søren Stiller Markussen brygger kaffe på et japansk kolbesystem. Illustration fra Den Danske Kaffehistorie.