opener
Sådan kan bilforretningens facade komme til at se ud. Bygningen til venstre er fra Randers.

Fra 2017 kan Den Gamle Bys gæster få et indblik i den tidlige, danske bilbranche. Det sker, når de besøger Motor Compagniet fra 1920’erne. Her drives der bilforretning, autoværksted, cykelreparation og motorrenovering under samme tag.

Projektet er muliggjort ved en bevilling på 4.700.000 kroner fra CAC Fonden til bygning, indsamling og indretning af Motor Compagniet. 

Bilen er ikke længere legetøj

I 1920’erne var cykler, motorcykler og automobiler ikke længere eksotisk legetøj for rige mennesker. De var nu transportmidler, som ændrede gadebilledet i Danmark for altid. Samtidig er bilen er en enestående stærk tidsmarkør. 

Den Gamle By har derfor længe ønsket at formidle denne historie i museets kvarter fra 1927. 

Med støtte fra CAC Fonden har Den Gamle By gennemført en større research, der ligger til grund for det nye projekt.

Den Gamle By søger kontakt med samlere og specialister 

For at forretning og værksted kan blive en troværdig ramme om historien, ønsker museets fagfolk kontakt til automobil-klubber og andre, der også interesserer sig for autobranchen i bilens barndom.

”Vi ved, at der er mange samlere og andre folk, hvis hjerte banker for veteranbiler. Det er dem, vi gerne vil snakke med og bede om assistance, når vi efterlyser reklameskilte, reservedele, tændrør, oliekander, værktøj, billeder og blade, der vil passe ind i forretningen og autoværkstedet”, siger museumsinspektør Erik Nielsen, der samler alle tråde i projektet. 

Han fortæller, at Den Gamle By tidligere har haft stor glæde af at samarbejde med eksperter om historiske værksteder. Både et knallertværksted, et blikkenslagerværksted og en radio/tv-forretning er blevet til på den måde. 

Ford T-biler blev samlet i Københavns Sydhavn

I Den Gamle Bys kvarter fra 1927 kan man allerede se en gammel Ford T. 

En gang om ugen bliver den holdt i live med en køretur rundt i gaderne til stor glæde for gæsterne.

Netop Ford T bilen, der blev produceret i USA, repræsenterer også en dansk vinkel på historien. Mange af bilerne blev fra 1919-1927 samlet i Danmark, som var et af få europæiske lande med Ford T samlefabrikker.

”Måske er der stadig folk i København, der kan huske fabrikken og hjælpe os videre med de ting, vi efterlyser”, siger Erik Nielsen.

Inspiration fra bilforretning i Hillerød 

Autoforhandlerens udstilling og værksted kommer til at ligge i en helt ny bygning, som er inspireret af Hillerød Motor Co’s bygning fra 1927. Her bliver der plads til tre biler og et værksted, hvor museets gæster kan se filebænk, gamle motorer, bildele – og hvad der ellers hører sig til i et ordentligt værksted.

Cykelværkstedet, hvor man skal forestille sig, at autohandleren begyndte sin forretning, og et værksted til motorrenovering, indrettes i baghus og baggård til et af de huse, der allerede ligger i Den Gamle By.

Motorkompagniet er et led i en større udvidelse af kvarteret fra 1927, som i dag rummer en isenkræmmer, en boghandel, et Schous’ Sæbehus, en telefoncentral, et posthus, en benzintank, et Musæum samt et hjem, der bebos af en fyrbøder.

Kontakt venligst museumsinspektør Erik Nielsen i Den Gamle By, hvis du kan hjælpe med ting til værksted og forretning.

Museumsinspektør Erik Nielsen kører af og til en tur i Ford T'en fra 1927.