Udstillingen Aarhus rocks! fortæller 50 års musikhistorie fra det rytmiske miljø i byen. Åbner tirsdag 13. maj klokken 16.

Den Gamle By åbner ny udstilling – en stor tredimensionel fortælling om musikken og det rytmiske musikmiljø i Aarhus gennem 50 år.

Hermed bliver byens rockhistorie dokumenteret og bevaret for eftertiden.

Det er Nordea-fonden, der med generøs støtte har gjort udstillingen mulig. Nordea-fonden har også støttet de koncerter, der spilles i sammenhæng med udstillingen.
Det sker i weekender fra 16. maj til og med 9. juni. Se programmet

Genoplev Vestergade 58 eller indspil et nummer i Feedback Studiet
Den Gamle By har i forberedelserne til udstillingen kastet sig ud i helt nye og radikale metoder, som inddrager både musikere, roadies, branchefolk og almindelige koncertgængere.
"Vi har været i dialog med en stor og blandet flok aktører fra musikmiljøet. Det er derfor lykkedes os at indsamle plader, scenetøj, instrumenter, grej, fansamlinger, plakater, historier og billeder", siger museumsinspektør Lisbeth Skjernov, der har stået for indsamling og tilrettelæggelse af udstillingen .

Gæsterne har i udstillingen mulighed for at synge karaoke med Thomas Helmig-hits, indspille et nummer i Feedback Studiet, der er genskabt med studiets gamle mixerpult. Man kan også sætte sig i "DSB-sofaerne" fra Vestergade 58 og huske tilbage på spillestedets koncerter.

"Ved fysisk at gå ind i de forskellige miljøer kan man komme på en tidsrejse og genopdage bands og hits, bidrage til rockens aarhus-kort og måske finde nye aspekter af byens musik gennem tiden", siger museumsinspektør Lisbeth Skjernov, der har stået for indsamling og tilrettelæggelse af udstillingen.

Åbning med Marie Frank, Søren Sko og Mek Pek Party Band
13. maj fejrer Den Gamle By udstillingen med en event på Torvet fra klokken 16. Alle gæster i Den Gamle By er velkomne.
Musikeren og radioværten Alex Nyborg Madsen holder åbningstalen. Sangerne Marie Frank og Søren Sko er solister hos Mek Pek Party Band. Derefter er der adgang til udstillingen.

Musikerne, menneskene og miljøet
Det er første gang, man kan opleve en samlet fortælling om aarhusmusikken og om det musikalske kraftcenter, som har betydning langt ud over Aarhus.
”At byen har fostret så mange stjerner er ikke tilfældigt, men skyldes i høj grad de kreative musikmiljøer, som har eksisteret i byen”, siger Lisbeth Skjernov.

Lydsporet til danskernes liv
Især 1980’erne har været udråbt til det vigtigste årti med TV2, Gnags og Thomas Helmig som de toneangivende navne. Men historien om den aarhusianske rockmusik er meget bredere og mere nuanceret.
Lisbeth Skjernov, mener, at aarhusiansk rockmusik både før og efter 80’erne har national rækkevidde.

”Musik fra Aarhus har været lydsporet til danskernes liv i årtier, så den er ikke begrænset til blot firserne”, siger Lisbeth Skjernov og hentyder til blandt andre Shit & Chanel, Nephew, Tina Dickow og Shaka Loveless.
Helt frem til i dag har Aarhus haft et aktivt, kreativt og levende musikmiljø, som nu er langt mere internationalt orienteret end nogensinde før.

Aarhus-musikere er begejstrede for at komme på museum
Steffen Brandt fra bandet TV-2 er glad for, at der nu kommer fokus på byens rockhistorie:
”Det er da glædeligt, at man nu med udstillingen anerkender rockmusikkens betydning som en af de store historiefortællere på linje med andre kunstarter”

Sangerinden Marie Frank har udlånt sin grammystatuette til udstillingen:
”Det er fedt løbende at få dokumenteret, hvad der sker i byen. Der er jo mange bands, som er udsprunget herfra, så det er da på sin plads at få det bevaret”.

Også Søren Arnholt fra Nephew bakker op om udstillingen:
”Jeg synes kun det er på sin plads at se rockmusikken i en historisk-kulturel sammenhæng. Aarhus har været vores base og udgangspunkt.”

Rockmusikken og Den Gamle By
Det er ikke første gang Den Gamle By beskæftiger sig med rockmusik.
Tidligere udstillinger og indsamlingsprojekter:

• Udstilling af aarhusianske rockplakater (2011) og pladecovers (2010)
• Jørgen Angels rockfotografier i udstillingen BEAT mm. (2012)
• Udgivelse af bogen BEAT mm. Jørgen Angels fotografier 1966-1983 (2012)
• Genudgivelse af bogen Rock i Århus. Brudstykker af en musikhistorie. Samarbejde med forfatterne og Byhistorisk Fond (2012)
• Indsamling af historier og billeder via blandt andet sociale medier. I sommeren 2013 gik Den Gamle By sammen med tre af byens markante festivaler, SPOT, North Side og Danmarks Grimmeste, om at lade festivalgæsterne selv dokumentere begivenheden ved at lægge deres billeder ud på Instagram under bestemte såkaldte hastags. Det blev et overvældende stort materiale, som giver et godt og frem for alt demokratisk billede af nutidens musikbegivenheder i Aarhus. Samarbejdet fortsætter i 2014.
• Indsamling af genstande, effekter, bånd, plader, kostumer osv. til Aarhus rocks! (2013-2014)

Om Nordea-fondens støtte til Den Gamle By

(Udtalelser af direktør Henrik Lehmann, Nordea-fonden og museumsdirektør Thomas Bloch Ravn  i forbindelse med uddelingen af støtte til Den Gamle By):

”Aarhus Rocks! er en aktiv og involverende måde at formidle vores nyere kulturhistorie på. Vi håber på mange folkelige bidrag, så musikhistorien vinder gehør - også hos kommende generationer, ” siger direktør Henrik Lehmann Andersen fra Nordea-fonden. Fonden støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Museumsdirektør Thomas Bloch Ravn glæder sig over at Den Gamle By kan fortælle Aarhus nyere historie om den rytmiske musik.
”Byens historie som musikby er en af de væsentlige historier om Aarhus igennem de sidste 40-50 år. Siden vi fik overdraget opgaven som museum for Aarhus, har vi haft en drøm om at kunne fortælle netop den historie. Den drøm bliver til virkelighed nu takket være det flotte bidrag på 1,7 mio. kr. fra Nordea-fonden” siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.