opener

P. Fredslunds Cykel- og Knallertværksted

Knallerten har siden 1950’erne været et pålideligt og billigt transportmiddel for danskerne. Salget af knallerter i Danmark steg op igennem 60’erne og 70’erne og i 1974 var der ca. 430.000 knallerter i Danmark. 

Vi har vores egen Puch til at stå i værkstedet.
Vi har vores egen Puch til at stå i værkstedet.

Knallerten var ikke kun et transportmiddel, men også en vigtig side af ungdomskulturen. Især drengene hakkede og borede deres knallerter i håb om at kunne imponere hinanden – og pigerne. Når knallerten gik i stykker, måtte den repareres af en knallertmekaniker. For at fortælle denne del af dansk transporthistorie og dansk ungdomskultur, har Den Gamle By indrettet et knallertværksted i Københavnerhjørnets kælder.

Danske knallerter og østrigske Puch

Især i 1950’erne og 1960’erne havde Danmark selv en stor produktion af knallerter. I begyndelsen lavede man motorer, som man kunne sætte på cyklen. Den officielle betegnelse for knallerter var da også frem til 1976 ”cykel med hjælpemotor”. BFC, Derby (Aarhus), Diesella, SCO, Skylon, Whooler og Everton er nok de mest kendte danske mærker.

I 1970’erne var der næsten ingen danske producenter tilbage, de havde tabt til de udenlandske mærker.Især østriske Puch fandt vej til danskernes hjerter og pengepung, og dominerede 1970’ernes gadebillede. Andre kendte mærker var: Cady, Garelli, Casal, Honda, Kreidler, Florett, KTM, Mobylette, Monark, Peugeot, Suzuki 50 sport, Tomos, Velo, Caio, Yamaha.

Interiør fra Sporup

Meget af interiøret i vores knallertværksted stammer fra Cykler og Radio, Gl. Skanderborgvej 141, 8472 Sporup. Værkstedet blev bygget i 1947. I 1966 overtog Erik Hansen forretningen efter hans far, men videreførte ikke rigtig forretningen. Værktøj og borde ser derfor ud, som de gjorde i 1966. Selvom det er et cykelværksted og ikke et knallertværksted er borde, maskiner og hylder, ifølge vores ekspert Peter Fredsted, perfekte til et knallertværksted anno 1974.

Ud over slibemaskinen og boremaskinen er der også en maskine til cylinderudboring. Den stammer fra knallertforretningen Anton Nielsen som var en legendarisk forretning i Aarhus. Det var bestemt ikke alle knallertmekanikere der havde en sådan maskine. Vores mekaniker er altså lidt af en specialist på dette område.

 

En fin Winston damecykel.
En fin Winston damecykel.
Cykel- og Knallertværkstedets ordretavle.
Cykel- og Knallertværkstedets ordretavle.
En gammel dåse holder orden på små løsedele..
En gammel dåse holder orden på små løsedele.
Værktøjet hænger i fin orden på væggen.
Værktøjet hænger i fin orden på væggen.
I værkstedet er der en autentisk duft af olie.
I værkstedet er der en autentisk duft af olie.
I gården er en Velo Vap fra 1966 parkeret.
I gården er en Velo Vap fra 1966 parkeret.

Cykel- og knallertværkstedet

Cykel- og Knallertværkstedet er lavet i et kælderlokale i 1974-kvarterets baggård.

Interiøret stammer fra Sporup og 1947.

Cykel- og Knallertværkstedet i 1974-kvarteret.
Cykel- og Knallertværkstedet i 1974-kvarteret.