Fra 12. april kan alle besøge den nye byhistoriske udstilling Aarhus Fortæller. For første gang får Aarhus en samlet, permanent udstilling om 1200 års udvikling fra vikingetid til vores tid.

Tirsdag den 11. april 2017 åbner H.M. Dronningen Den Gamle Bys nye permanente udstilling om Aarhus’ historie fra vikingetid til nutid.

Udstillingen er den første samlede museumsfortælling om byens historie nogensinde, fortalt om - og af - de mennesker, der har boet i byen gennem tiden.

Projektet er finansieret af Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond med en samlet bevilling på 70 mio. kr.

En fortælling om en by i Danmark

Aarhus Fortæller er historien om Aarhus og samtidig en udstilling om en dansk bys udvikling i 1200 år. Gæsterne kan følge et kronologisk forløb bygget op som en afvekslende og uhøjtidelig installation under jorden i Den Gamle By.

Historierne udfoldes blandt andet gennem konkrete miljøer, filmiske effekter, animationer, spil, aktiviteter og fordybelseszoner.

Museumsdirektør Thomas Bloch Ravn siger om ’Aarhus Fortæller’:

”Jeg tror, det bliver stadig mere vigtigt at fortælle historie, ikke mindst i en så mærkelig og modsætningsfyldt modernitet, som vi lever i. En tid, hvor nyt rangerer højere end gammelt, hvor fornyelse er bedre end tradition, og hvor noget, der kommer fra udlandet altid er finere end noget, der har lokal forankring. Derved kommer vi let til at overse, at det er historien, der giver det moderne liv dybde og dimension.

Det er vores håb og store ambition, at Aarhus Fortæller kan bidrage med dette perspektiv. Vi tror, at mange vil opdage byen og sig selv på en ny måde”.

Nedslag i historien
Efter en tur i tidselevatoren dumper man ned i byen Aros, som vikingerne kaldte Aarhus. Her begynder den kronologiske fortælling i et stemningsmættet bymiljø med vikingehuse, plankevej og et ni meter langt panoramabillede.

I middelalderens kirkerum kan man på altertavlen følge en filmisk fortælling om biskoppen Jens Iversen Langes magtfulde og kontroversielle rolle i domkirkebyen Aarhus. Iversen Langes magt strakte sig til hele det østjyske område.

Afsnittet Købstadsfolk 1550-1850 er centreret om købmandsfamilien Thestrup. I en projektion fortæller medlemmer af familien om børnedødelighed, pest, krig og hverdagsliv i Aarhus.

Efter 1850 udviklede byen sig eksplosivt og blev allerede i 1880’erne Danmarks næststørste by. Jernbane og havn gav grundlag for nye industrivirksomheder og voldsom befolkningsvækst.

I dette afsnit med titlen Vokseværk finder man udstillingen største enkeltgenstand, et ægte damplokomotiv, et F-lokomotiv bygget på Aarhusvirksomheden Frichs, hvor man kan komme ind i førerhuset.

Voldsomme bombardementer og skyderier i gaderne er også en del af fortællingen om Aarhus, der blev hårdere ramt end landets øvrige provinsbyer under den tyske besættelse.

Byens nyeste historie fylder mest med fortællinger om bl.a. havnen, de mange videregående uddannelser, kulturlivet og sporten.

Både kendte og ukendte aarhusianere er med til at give deres personlige vinkel på byens historie gennem film, fotos, lydinstallationer og genstande med en særlig betydning. Gæsterne kan selv være aktive og tage en virtuel cykeltur i byens gader eller en sporvognstur anno 1971. De kan få et kursus i aarhusiansk, eller de kan reflektere over hvilke elementer i byen, de særligt holder af eller ønsker afskaffet i fremtidens Aarhus.

”I Den Gamle By er vi stolte over med denne udstilling at være med til at give Aarhus den samlede historisk fortælling, som byen aldrig har haft”, siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Information til pressen

Pressen er velkommen til åbningen af Aarhus Fortæller tirsdag 11. april.

Kl. 13.15 Pressen mødes på Torvet i Den Gamle By.
Kl. 13.30 Preview i udstillingen, hvor flere nøglepersoner er til stede. Det gælder aarhusianere, der har bidraget med deres egen historie og medarbejdere.
Kl. 14.30 Kort briefing i Bendtsens Pakhus v. Torvet
Kl. 14.55 Dronningen ankommer til museet. Fotospot.
Kl. 15.55 Dronningen åbner officielt Aarhus Fortæller. Fotospot i selve udstillingen.
Kl. 17.30 Dronningen forlader Den Gamle By. Fotospot.

Der er forbehold for ændringer i programmet.

I selve udstillingen er der begrænset plads, så det kan blive nødvendigt, at vi fordeler pladserne efter tilmeldingsfristen.

Tilmelding skal ske per mail til presseansvarlig Merete Pallesen senest 10. april klokken 12.
Mail: mpa@dengamleby.dk

Kort om Aarhus Fortæller

▪ Den første samlede byhistoriske udstilling om Aarhus nogensinde

▪ 800 kvadratmeter udstilling under jorden i Den Gamle By

▪ 1200 års historie fra vikingetid til nutid i en permanent udstilling

▪ Historiefortælling med fødderne. Gæsterne sætter fødderne på vikingetidens veje af egeplanker, domkirkens teglstensfliser, piksten i 1600-tallets købstad, korkgulv på kollegieværelset fra 1970’erne og et sportsgulv i fortællingen om sporten i Aarhus

▪ Kæmpe genstande som et damplokomotiv og en Maersk-container

▪ Hele miljøer - for eksempel et kirkerum med hvælvinger, alter, altertavle og kalkmalerier. Her er også et kollegieværelse, et havnemiljø og et pladestudie

▪ Blandt aarhusianere, der har bidraget til byens nyere historie i udstillingen er: forfatteren Svend Åge Madsen, filmmanden Nils Malmros, musikeren Mek Pek, entertaineren Jacob Haugaard, musikeren Lars Muhl, aktivisten Anne Lund (OOA-solmærket), hækkeløberen Sara Slott, højdespringeren Jesper Tørring og cykelrytteren Niels Fredborg samt en lang række helt almindelige aarhusianere

▪ Aarhus Fortæller er den største enkeltinvestering i det europæiske kulturhovedstadsprojekt. Som permanent udstilling er Aarhus Fortæller et af de kulturtilbud, man også kan opleve efter 2017.