opener
Juleskeen fra 1996 var skabt af Bjørn Nørgaard. Han gav den titlen Engle.

Den sidste juleske i en hundredårig tradition kom i 2009. 

Den Gamle By har en komplet samling af de smukke skeer med et kunstnerisk særpræg, der afspejler den tid, de er skabt i. Samlingen kan ses i det lille julemuseum på Torvet.

Tidsbilleder i lille format
Juleskeerne er kære samlerobjekter, som allerede fra begyndelsen i 1910 var en salgssucces.

"Skeerne giver et præcist billede af den tid de er skabt i og fortæller historie om både mode, religion, jul og om Danmark", siger Jens Ingvordsen, der er juleinspektør i Den Gamle By. Han er samtidig ansvarlig for museets omfattende samling af sølv.

Motiver af kendte kunstnere
Mange forskellige danske kunstnere har designet og formgivet årets juleske gennem tiderne, og for mange af kunstnerne blev netop juleskeen et springbræt til at designe sølvtøj hos førende sølv- og guldsmede i København. Også kunstnere fra andre områder har haft det ærefulde hverv at designe årets juleske. Fra nyere tid kan nævnes plakatkunstnere som Per Arnoldi (1975 og 2007) og Ib Spang Olsen (1973) og Dronning Margrethe bidrog med sit motiv i 1984. Alle skeer er udført i forgyldt sterlingsølv. Mange af motiverne er hentet fra den kristne jul, som også Dronning Margrethes motiv, der hedder Kristusbarnet.

Kunstnerisk kavalkade
Når man ser juleskeerne samlet, kan man år for år følge forandringerne i moden, samfundet og kunsten. Den allerførste juleske fra 1910 er skabt med en stjerne som en del af skaftets form. Stilen i det første årti er skønvirke - den mest fremherskende stil på den tid. Danmarkshistorien blev omdrejningspunkt for mange motiver på skeer i 1920'erne med bl.a. Harald Slott-Møllers Genforeningen. 30'ernes funktionalisme kunne også let genkendes i juleskeernes enkle motiver og former. Også gennem de seneste årtier er det ofte let at se en linje og afkode den tid, hvori motivet er skabt. 

Et lille kunstværk til bordet eller skabet
Seriens sidste juleske, der kom i 2009, har titlen Hjertens kær, og for mange er den årlige investering netop en kær tradition, hvad salgstallene også vidner om. Fordi skeerne er så varierede i udtryk, har der været noget for enhver smag. 

Og fordi kunstnerne har haft frie hænder til opgaven og konstant har fornyet udtrykket, er juleskeen stadig et populært klenodie. Især de tidlige skeer fra 1910-1919 er i dag eftertragtede samlerobjekter.

Jens Ingvordsen dækker sit eget bord med juleskeerne juleaften, når ris a'la manden bliver serveret. 

Ny Carlsbergfondet har doneret indkøbet af juleskeer til Den Gamle Bys samling. 

Produktionen begyndte hos hofjuveler A. Michelsen
Historien om hofjuveler A. Michelsen (1809-1877) er en historie om et familiedynasti gennem fire generationer med driftige forretningsmænd. Fædre og sønner forstod gennem mere end 100 år at holde balancen imellem tradition og fornyelse. Én af succeserne var den årlige juleske, der hurtigt blev et samlerobjekt kopieret af alle konkurrenter. Fra 2003 stod der Georg Jensen på juleskeerne, da A. Michelsen overdrog produktionen til det firma.