Først kom teen, så kom kaffen og dernæst chokoladen, der har været brugt i Danmark siden slutningen af 1600-årene. Hør den spændende historie i weekenden. Husk, årskortet giver fri entré til dig og en ledsager.

Slut med boblevand, limonade og andre kolde drikke. Nu handler det om de lunende væsker, vi dagligt hælder i os eller nipper til ved særlige lejligheder.

Te, kaffe og chokolade er i centrum lørdag og søndag 23.-24. september kl. 11-16.30. Kom og smag på drikkene, og hør historien bag. Se detaljeret program nederst.

Kaffe, te og chokolade har en lang historie
Seniorforsker i Den Gamle By, dr.phil. Annette Hoff har de seneste år forsket i teens, kaffens og chokoladens kulturhistorie. I weekenden holder hun foredrag om nydelsesmidlernes spændende vej til danske borde og ganer.

Det er første gang, det er lykkedes via danske kilder at samle og afdække historien om de drikke, der for altid har forvandlet vores sociale liv og samværsformer. Annette Hoff har gravet dybt i arkivernes og museernes samlinger for at finde og dokumentere hele den levende historie fra 1660 og helt op vores egen tids mikrokafferisterier, tesaloner og kaffebarer.

På baggrund af forskningen har Annette Hoff skrevet tre omfattende bøger i serien Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie, som kan købes bl.a. i Den Gamle By. I weekenden signerer forfatteren sine bøger Den Danske Tehistorie, Den Danske Kaffehistorie og Den Danske Chokoladehistorie. Alle bind er rigt illustreret og kan denne weekend købes af museets gæster for 250 kr. per bind (normalpris 288 kr.)

Rabatpris for to bind er 400 kr., og tre bind koster 550 kr. Bemærk, at rabatten gælder kun denne weekend.

Foredrag om nydelsesmidlernes danmarkshistorie kl. 12, 14 og 16

Kaffe og te er nydelse, vane og identitet
Vi skænker op hver eneste dag til os selv, familie, kolleger, venner, og vi gør det på næsten alle tider af døgnet.

”Nydelsesmidlerne styrer vores måde at omgås andre mennesker på og viser vores sociale status, vores identitet. Men især kaffe er også klangbund for en rolig hyggestund eller for seriøse forhandlinger”, siger seniorforsker i Den Gamle By Annette Hoff, der holder miniforedrag lørdag og søndag kl. 12, 14 og 16.

”Det har slået mig, at kaffe- og tedrikning helt fra begyndelsen og stadig i vor tid bruges til at signalere, hvem vi er. Det er ikke ligegyldigt, hvilken kaffebar eller tesalon man bliver set på, og det giver status at købe det helt rigtige kaffegrej eller eksklusive teer og kaffebønner. Og sådan har det været helt tilbage i 1700-årene,” siger Annette Hoff.

Chokolade - fra luksusdrik til sundhedsfremmende gourmetslik
Først kom teen, så kom kaffen og dernæst chokoladen, der har været brugt i Danmark siden slutningen af 1600-årene. Dengang var chokolade udelukkende en varm drik serveret i smukke, tyndvæggede porcelænskopper. I dag er chokolade mest noget, vi spiser med fingrene i større eller mindre stykker og i varierende styrker fra et minimum til 100% kakaoindhold.

I foredraget fortæller Annette Hoff om chokoladens vej til danskernes slikskåle og ganer og fører tilhørerne sikkert gennem hele rejsen op til nutiden, hvor de fleste har råd til at hyggespise en Yankie-bar eller selvforkæle med et stykke gourmet-chokolade.

Det er gratis at høre foredragene for gæster i Den Gamle By.

Program for weekenden 23.-24. september

Møntmestergården kl. 11-16.30:

▪ Perchs Thehandel serverer smagsprøver på forskellige slags te og fortæller om de forskellige tetyper. Salg af te, tedåser og bøger om te.

▪ Perchs Thehandel holder kort oplæg om firmaets egen historie, og hvordan de arbejder med produktudvikling kl. 13, 14, 15.

▪ Chokolade-Fabrikken Skanderborg serverer smagsprøver af varm drikkechokolade og prøver på bl.a. chokolader fra Valrhona eller fabrikkens egen chokolade. Salg af fyldte chokolader og gourmet-flødeboller.

▪ Chokolade-Fabrikken Skanderborg holder kort oplæg om fabrikkens egen historie og produktudvikling kl. 12.30, 13.30 og 14.30.

Bendtsens Pakhus kl. 11-16.30:

▪ Peter Larsen Kaffe serverer smagsprøver af udsøgte kaffetyper og bryggemetoder, herunder koldbryg. Salg af div. kaffeprodukter.

▪ Winston Rose, der er kafferister hos Peter Larsen Kaffe, holder oplæg om firmaets historie, og hvordan de arbejder med produktudvikling kl. 11.00, 13.00 og 15.00.

▪ Annette Hoff, seniorforsker i Den Gamle By, holder 30 min. miniforedrag

Kl. 12.00 Den Danske Tehistorie

Kl. 14.00 Den Danske Kaffehistorie

Kl. 16.00 Den Danske Chokoladehistorie

Efter foredragene kan man købe Annette Hoffs bøger og få dem signeret af forfatteren.

▪ Museumsbutikken sælger Annette Hoffs bøger: Den Danske Kaffehistorie, Den Danske Tehistorie, Den Danske chokoladehistorie til rabatpriser.