Oplev Aarhus historie i en original indpakning, når udendørs biografen blænder op for Aarhus Stories på Bispetorv. Fra 15. til og med 18. marts vises en 25 minutter lang animationsfilm om skelsættende perioder i byens historie på domkirkens facade. Den Gamle By har samarbejdet med Aarhus Filmby, DJ Static og Aarhus 2017. Velkommen til en storslået oplevelse.

Aarhusianere og gæster i byen kan glæde sig til en unik billedmæssig og musikalsk forestilling om byens historie.

Det sker, når Aarhus Stories blænder op for udendørs biografen på Bispetorv som en del af Kulturhovedstad 2017.

Forestillingerne vises fra onsdag den 15. til og med lørdag den 18. marts. Onsdag og torsdag klokken 20, 21 og 22. Fredag og lørdag klokken 21, 22 og 23. Forestillingen varer cirka 25 minutter og er gratis at opleve.

Aarhus Stories er inspireret af Den Gamle Bys nye permanente udstilling, Aarhus Fortæller, der åbner 12. april.

DJ Static leverer soundtracket – hør den live fredag og lørdag
Filmenes lydside er komponeret og produceret af DJ Static og Nicolai Absalon. Fredag og lørdag spiller et større hold af musikere filmmusikken live til forestillingen klokken 21. Blandt musikerne er den pladedebuterende sanger Johanne Theill, strygergruppen Who Killed Bambi og en blæsergruppe.

Fem skelsættende perioder i Aarhus historie
Fortællingen begynder i vikingetiden. Aarhus var med sin vold en by, der var klar til at forsvare sig mod andre vikinger på togt.

Næste kapitel handler om 1400-tallets biskop Jens Iversen Lange, der satte sig præg på byen gennem hans mange byggerier. Det var i hans periode, at Domkirkens tårn, fik sin imponerende højde.

Filmen hopper til 1600-tallet - et katastrofalt århundrede for Aarhus og for mange andre dele af landet. Svenske tropper og danske lejesoldater plyndrede aarhusianernes spisekamre. Pesten dræbte i hobetal og skabte frygt, og man havde offentlige afstraffelser på byens torv.

Fjerde kapitel fortæller om industrialiseringen, der giver Aarhus vokseværk og selvtillid. Jernbane, havn og nye fabrikker skaber arbejdspladser, og Aarhus bliver Jyllands største by.

Filmen slutter med et bud på, hvor Aarhus er på vej hen – og for at se det, må man selv komme ned på Bispetorv 15. til 18. marts.

Aarhus 2017, Den Gamle By og Filmby Aarhus siger om samarbejdet:

Rebecca Matthews, direktør Aarhus 2017:

”Jeg glæder mig meget til at være med til at præsentere Aarhus Stories. Det bliver en fantastisk event, hvor vi får hele Aarhus’ historie skildret i en storslået visuel fortælling på Domkirkens mure. Samtidig er det første gang to af byens førende kulturinstitutioner (Den Gamle By og Filmbyen) går sammen om at skabe en så stor, åben event. På den måde er Aarhus Stories også et fantastisk godt eksempel på, hvordan vores år som Europæisk Kulturhovedstad har skabt nye samarbejdsrelationer og partnerskaber, som får betydning længe efter kulturhovedstadsåret er forbi”.

Martin Brandt Djupdræt, overinspektør Den Gamle By:

”Vores mission er at få historien ud til folk – også uden for Den Gamle By. Så vi er stolte over at være med til at give aarhusianerne og byens besøgende dette underholdende overblik over Aarhus lange og dramatiske historie. Og ovenikøbet på en location, der er fyldt med historie.

Samarbejdet med Filmbyen gælder både Aarhus Stories og den permanente udstilling, Aarhus Fortæller, der åbner i Den Gamle By 12. april.

Jeg ser Aarhus Stories som en fornem appetitvækker til denne udstilling”.

Carsten Holst, direktør Aarhus Filmby:

"For Filmby Aarhus og de mange dygtige virksomheder, der har base her, er det vigtigt gennem konkrete projekter at sætte vores digitale og visuelle styrker i spil i partnerskab med andre institutioner.

Det gør vi i særdeleshed i dette projekt, hvor samarbejdet med mellem museums- og musikverdenen forenes med en unik animationsfilm om Aarhus historie skabt i Filmby Aarhus.

Dette store samarbejdsprojekt har mange vindere, og i sidste ende får publikum forhåbentlig det største udbytte, når samarbejdet fremvises på facaderne af Domkirken i Aarhus".

Aarhus Stories er realiseret med støtte fra:

Spar Nord Fonden, Aarhuus Stiftstidendes Fond, C.A.C. Fonden og Vilhelm Kiers Fond