opener
Bag automobilforretningens udstillingslokale og butik med reservedele er værkstedet med smøregrav. Besøg den nye attraktion fra på fredag 18. august.

Fra 18. august kan bilentusiaster, nostalgikere og almindeligt nysgerrige besøge en automobilforretning med de mest populære biler i 1920’ernes Danmark.

I Den Gamle Bys kvarter fra 1927 har bilerne nu fået deres eget helstøbte miljø med udstillingslokale, butik med reservedele og værksteder til motorrenovering og cykelreparation. 

Projektet er realiseret efter en bevilling på 4.700.000 kroner fra CAC Fonden.

”I 1920erne var cykler, motorcykler og automobiler fremtidens transportmidler. Derfor har vi i Den Gamle By længe ønsket at formidle denne historie i museets 1927-kvarter. Vi er ovenud glade for, at det nu er lykkedes”, siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Bilen former de danske byers udvikling
I 1920’erne var cykler, motorcykler og automobiler ikke længere eksotisk legetøj for rige mennesker. De var nu transportmidler, som ændrede gadebilledet i Danmark for altid. Samtidig er bilen er en enestående stærk tidsmarkør. 

Ford T-biler blev samlet i Danmark
Automobilforretningens udstilling består af tre af de mest solgte biler på den tid. En Ford T Coupe fra 1927, en Ford Sedan fra 1926 og en Citroën Kløverblad fra 1925. 

Netop Ford T bilen, der blev produceret i USA, har også en dansk vinkel. Mange af bilerne blev nemlig fra 1919-1927 samlet i Danmark.

Drej på håndsvinget og hop op i bilen 
Autoforhandlerens udstillings- og værkstedsbygning ligger i en helt ny bygning, som er en tilpasset kopi af Hillerød Motor Co’s bygning fra 1927. Cykelværkstedet og værkstedet til motorrenovering er indrettet i nabohuset – et bindingsværkshus fra Randers.

I gården mellem bilforretning og værksteder holder en Ford T fra 1925. Bilen er åben for børn, der har lyst til at lege sig tilbage til bilens barndom. 

Cykelsmeden blev autoforhandler
I Automobilforretningen Carl Christensen er bilforhandler, autoværksted, cykelreparation og motorrenovering under samme firma. Sammenlægningen af disse funktioner var almindelig praksis i begyndelsen af 1900-tallet. Ofte var det smeden, der så nye forretningsområder inden for cykelreparation, og da bilerne begyndte at fylde i gaderne, var det nærliggende også at kaste sig over den branche.

Reservedele fra hele landet
Jagten på genstande til værksteder og butik har ført museumsfolkene rundt i hele landet. For eksempel hentede de et gammelt ladeapparat i Kaas nord for Aalborg, en nittemaskine og skilte fandt de i Læborg ved Kolding, flere motordele er fra i Ribe, og en fedtpumpe er fra Fyn.

Det store gennembrud kom, da Motorshop i København solgte deres lokaler. Det gamle værksted havde rødder tilbage til 1910, og meget af det gamle inventar var netop, hvad Den Gamle By søgte. Her var gamle jernbeslåede borde, værktøjstavler, ordretavler, pult, værktøj, og taljer mm. Derudover har Horsens industrimuseum, Iversens Cylinderservice, Dansk motorsamling i Grenå og mange andre bidraget med meget vigtige genstande til værkstederne.

To temaweekender med introduktion til automobilforretningen 
Som opfølgning på åbningen af Automobilforretningen arrangerer Den Gamle By to temaweekender med gratis rundvisninger og foredrag om biler og bilisme. Der er masser af veteranbiler i gaderne.

Temaweekender 19. og 20. og 26. og 27. august klokken 10-17.