'Den Danske Chokoladehistorie' fortæller blandt andet om spisechokoladen, der fik sin folkelige udbredelse i begyndelsen af 1900-årene.

På den internationale chokoladedag, den 13. september 2016, udkommer bogen Den Danske Chokoladehistorie, som er tredje bind i Den Gamle Bys serie om Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie.

Den Danske Chokoladehistorie fortæller om danskernes brug af chokolade gennem mere end 325 år – overalt i riget og med stribevis af personlige fortællinger. Sidste år udkom seriens første to bind, Den Danske Tehistorie og Den Danske Kaffehistorie, som Det Gastronomiske Akademi tildelte et hædersdiplom i foråret 2016.

Fra luksusdrik til sundhedsfremmende gourmet-slik

Først kom teen, så kom kaffen og dernæst chokoladen, der har været brugt i Danmark siden slutningen af 1600-årene. Dengang var chokolade udelukkende en varm drik serveret i smukke, tyndvæggede porcelænskopper. I dag er chokolade mest noget vi spiser med fingrene i større eller mindre stykker og i varierende styrker fra et minimum til 100% kakaoindhold.

Det er seniorforsker i Den Gamle By, dr.phil. Annette Hoff, der har kortlagt kaffens og teens danmarkshistorie, og nu udkommer altså også bogen om chokoladens vej til danskernes slikskåle og ganer. Her fører hun læserne sikkert gennem hele rejsen op til nutiden, hvor de fleste har råd til at hyggespise en Yankie-bar eller selvforkæle med et stykke gourmet-chokolade.

Hvordan det hele begyndte

Helt ny viden er dukket op i Annette Hoffs søgen efter kilder, der kunne belyse den tidlige historie.

”Det, der har overrasket mig mest, er nok opdagelsen af, at det især var jøderne, der i løbet af 1700-årene bragte chokoladen rundt i Danmark – de bar den simpelthen rundt i deres kram-kister fra marked til marked, og hermed spredtes kendskabet til chokolade over hele landet. Vi har tidligere troet, at det især var på apotekerne, man købte chokoladen i de første generationer. Men en helt eminent kildesamling i Rigsarkivet har vist, at chokoladesalg var tæt forbundet med de jødiske handelsmænd.” siger Annette Hoff.

Spisechokoladens gennembrud

Den første danske chokoladefabrik, Kehlet i København, begyndte for alvor at producere spisechokolade omkring 1840. En vigtig forudsætning for produktionen af spisechokoladen var en række dampdrevne maskiner. som kunne give chokolademassen en ensartet konsistens, der smeltede i munden.

Flere fabrikker fulgte hurtigt efter, men det var først i begyndelsen af 1900-årene, at spisechokoladen fik sin folkelige udbredelse. Besættelsesårenes chokoladerationering og 1960-70’ernes overflod af billige chokolader har sin egen fortælling i bogen.

Forfatteren Annette Hoff har besøgt en række virksomheder og fabrikker, hvis historie går langt tilbage. Desuden har hun talt med mindre chokoladefirmaer, der i dag er en del af den såkaldte gourmet-revolution.

Dermed er også den allernyeste chokoladehistorie repræsenteret i bogen.

Om bogen

Den Danske Chokoladehistorie er på 326 sider, indbundet i fast bind og rigt illustreret med 359 billeder. Bogen er udgivet af forlaget Wormianum i samarbejde med Den Gamle By. Den kan købes fra 13. september 2016 i Den Gamle By og hos alle boghandlere til 288 kroner inklusiv moms.

Vidste du det om chokolade?

▪ Chokolade omtales første gang i Danmark i 1665 som ’sukkerlade’

▪ De ældste chokoladeopskrifter indeholdt krydderier som peber, kanel, kardemomme og vanilje

▪ Chokoladekander havde ofte et hul i låget til et lille piskeris

▪ De første chokoladekopper kunne have to hanke. Andre havde låg, der forhindrede, at drikken hurtigt blev kold